Het klinkt vreemd: een bedrijf dat verhalen vertelt om klanten te overtuigen.
Een voorbeeld.
Je bent op zoek naar een goed wijntje. Wat kies je?
Op de éne fles staat:
‘De beste smaak, goede kwaliteit en de laagste prijs.’
Op de andere lees je:
‘Lander en Lisanne ontdekten een nieuwe techniek om wijn te maken tijdens hun bezoek aan Argentinië. Dat geeft een bijzondere smaak aan dit Belgisch product.’
Als je de voordelen van je product opdringt aan de klant, wordt de inhoud saai. Of beter: dan blijft er niet veel inhoud meer over. Woorden die eigenlijk gemaakt zijn om te overtuigen, zullen dan net afschrikken. Iedereen weet wel dat een producent zijn eigen product van de beste kwaliteit vindt en dat er geen enkel ander product is met zo’n goede smaak. Die woorden zijn nietszeggend voor de potentiële klant.
Verhalen vertellen is effectiever. Waarom vertellen mensen anders al eeuwen verhalen?
Drie belangrijke tips voor een goed verhaal.
- Ga op zoek naar wat je organisatie bijzonder maakt. Soms is het moeilijk om dat voor jezelf of voor je organisatie uit te zoeken. Praat erover met iemand anders. Vertel eens dingen die je anders misschien niet zou vertellen. Hoe is je bedrijf opgestart? Wie helpt er nog achter de schermen?
- Meet en pas tot jouw bijzondere verhaal in een herkenbare format gegoten zit. Mensen blijven nood hebben aan herkenbare, vertrouwde formats. De informatie moet wel vernieuwend zijn.
- Kies zorgvuldig je personages uit. Dat moeten niet noodzakelijk mensen zijn, maar het kunnen ook figuurtjes, mascottes of producten zijn die centraal staan.
Kan je jouw bijzonder of uniek verhaal niet meteen vinden? Vraag een copywriter om hulp! :-)